Woekerprijzen annulering hotelkamer bij booking.com: ‘Computer says no’

Ik had plannen om met de afgelopen Paasdagen een bezoek te brengen aan Valkenburg aan de Geulle. Niet slim want in datzelfde weekeinde werd in en rond dat dorp de Amstel Gold Race verreden, maar daar kwam ik te laat achter. En dan puilt het stadje echt uit zijn voegen, prijzen van sommige hotels verdubbelen en alles is mega-duur (parkeren bij hotels). Ja, heel Valkenburg ziet dan dollartekens.

Het kostte een paar maanden tevoren al veel moeite om een goed hotel te vinden. Ik ga altijd naar de sites van de hotels waar ik wil logeren, maar ik ving zo vaak bot dat ik het maar via booking.com probeerde. Dat ging een paar keer mis omdat het betalingssysteem haperde (bij booking.com) en het geld steeds werd terug gestort. Uiteindelijk toch kamer gevonden in het Walram, een wat gedateerd maar sympathiek hotel vlakbij het centrum. Normaliter betaal je daar 80 euro voor twee personen, maar nu was de prijs ineens 140 euro per nacht.

En het lijkt wel dat eenpersoonskamers niet meer bestaan. In veel hotels moet je in je eentje standaard een tweepersoonskamer nemen voor de volle mep. Soms trekken ze er en paar euro van af omdat er dan maar voor één ontbijt behoeft te worden geserveerd. En parkeren bij het Walram: 11 euro per nacht (in dat Paasweekeinde) en als je overdag de auto niet gebruikt komt daar nog 5, 6 euro bij.

Dus via booking.com 420 euro overgemaakt (ex parkeerkosten) voor drie nachten Valkenburg. De maandag voorafgaande aan mijn vertrek voelde ik mij niet goed (vervelende, aanhoudende verkoudheid), dus ik annuleerde vier dagen voor mijn komst het hotel. Dat kostte mij 400 euro, zo bleek op de afschrijving van mijn creditcard, dus slechts 20 euro minder dan ik moest betalen voor de kamer.

Ik begrijp best dat een ondernemer enige vergoeding rekent voor een annulering, maar zodra die kosten gelijk zijn aan de hotelkosten, krab ik mij wel achter de oren. En geen enkel ondernemersrisico. Controle van het annuleringsspelregels van het Walram leerde mij dat het hotel normaliter de helft rekent (ook al pittig; bestaat er nog zoiets als ondernemersrisico eigenlijk) indien (zo)laat wordt geannuleerd. Bijna de andere helft gaat dus naar booking.com omdat ze een ‘computertje’ beschikbaar hebben die alles regelt voor een hotelboeking. Wat een diefstal is dat. En er is dus kennelijk geen enkele legitieme reden meer voor annulering (bij booking.com), ook niet als je partner overlijdt bijvoorbeeld. Ik moest denken aan het comedyprogramma Little Britain: ‘Computer says no!’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *