Van bankrekening veranderen? Wat een gedoe is dat bij de overheid!

Bent u al eens van bank veranderd? Wat een gedoe is dat. In theorie lijk je dat te kunnen regelen met een formulier (waarbij aan je financiële relaties wordt gemeld dat je van bankpartij bent veranderd), maar zodra het om belastingzaken gaat ligt dat weer een stuk ingewikkelder. Digitaal ontbreek er bij overheden veel aan kwaliteit en functionaliteit en adequate digitale communicatie.

Via ‘mijnoverheid’ probeerde ik een nieuw banknummer door te geven in afwachting van een (beloofde) brief per post van de belastingdienst waarin die wijziging zou worden bevestigd. Kwam niet door, dus uiteindelijk maar traditioneel weer per post gedaan. Twee brieven die na weken bevestigden dat er een nieuw banknummer was, één brief voor inkomstenbelasting, één voor de premies. Dezelfde ondertekenaar, dat wel.

Maar voor de dienst verkeer, wegenbelasting (‘dezelfde’ overheid) werkt dat dan weer niet. Die blijft gewoon op het oude rekeningnummer afschrijven. Allemaal prachtig hoor zo’n site waar diensten en gemeenten samenwerken, maar het werkt gewoon niet goed.

Een nieuw banknummer invoeren bij stadsparkeren in Leiden; het kan gewoon niet. Het systeem blijkt dat niet te kunnen, meldt een ambtenaar nadat ik daarover twee keer had geklaagd. Ambtenaren hebben het nu zelf in moeten voeren. Ach, overheid en het digitale tijdperk; het duurt gewoon nog tien jaar voordat het werkt, en nog eens miljarden voordat het op orde is.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *