Ongelukken Spanjaardsbrug gezien door de ogen van simpele bestuurders van de gemeente Leiderdorp

Burgemeester en wethouders van Leiderdorp zijn tot de ontdekking gekomen dat de oorzaak van ongelukken nabij de Spanjaardsbrug te wijten is aan menselijk handelen. Hoeveel moet je hebben geleerd om dat vast te kunnen stellen? Waarom geef je zo’n soort antwoord als er vanuit de samenleving een vraag is over of kritiek is op een verkeerssituatie? B en W van Leiderdorp, jullie simpele zielen, verrassing: bijna alles in het leven wordt veroorzaakt door menselijk handelen, ook de inrichting van het kruispunt bij de Spanjaardsbrug!

Het is vooral het wat stupide en, in zekere zin, afhoudende antwoord van een college dat zich niet werkelijk verdiept in de materie rond de Spanjaardsbrug. Er is in één geval vastgesteld dat drugs en rol hebben gespeeld bij een ongeval. Althans mogelijk, zo pleit Leiderdorp zich vrij van mede-verantwoordelijkheid. En een andere keer was het een vrachtwagen die richting Splinterlaan draaide (verboden) en een ongeluk veroorzaakte. Niks aan de hand dus: ,,het zijn gedragingen van verkeersdeelnemers waar geen enkele verkeersmaatregel of wijziging van het kruispunt een oplossing voor kan bieden”, zeggen B en W.

De kruising Lage Rijndijk met de Van de Valk Boumanweg, Splinterlaan en Zijldijk. Ongelukken zijn hier gebeurd door’ onjuiste menselijke handelingen’, zeggen de ‘geleerde’ bestuurders van Leiderdorp. Foto Google Earth

Formeel houden ze nog een slag om de arm omdat de toedracht van een ongeluk in oktober nog niet precies bekend is. Ook niet zo slim om daarover al een standpunt in te nemen, en dingen te roepen die misschien onjuist zijn.

Het ontgaat hen kennelijk dat ook het gevoel van (on)veiligheid belangrijk is. Er zitten een paar bijzondere aspecten aan dat kruispunt. Als je en dagje gaat kijken, dan weet je het. Ten eerste is er het ‘probleem’ van de Spanjaardsbrug waar het verkeer (vooral fietsers en bromfietsers) altijd haast heeft nadat het heeft moeten wachten omdat die ‘open’ was. Vervolgens ontstaat er een probleem met verkeer dat op de Van de Valk Boumanweg een mogelijkheid zoekt om tussen de stroom auto’s komende vanaf de Lage Rijndijk  in te voegen.  Er ontstaan dan spanningsvelden met fietsers die vanuit Leiderdorp de stad in willen en richting Splinterlaan gaan.

En ja, fietsers zijn hier de kwetsbaren en maken zich hier ook door hun eigenwijsheid het kwetsbaarst. Helaas moeten we hiermee rekening houden. Er zijn oplossingen mogelijk om deze ‘clash’ van verkeersdeelnemers te voorkomen, beter te regisseren. Verkeerslichten plaatsen, hoewel ik die kans niet groot acht op dat korte, drukke traject met bruggen. Maar vooral, een verbod voor doorgaand verkeer op de Van de Valk Boumanweg, want het blijft een redelijk drukke sluiproute naar het bedrijventerrein ‘Baanderij’. En desnoods het fietsverkeer langs een andere route naar de Spanjaardsbrug richting Leiden geleiden. Maar dat is vast hogere wiskunde voor B en W van Leiderdorp. Misschien nog een avondcursusje ‘analytisch denken’ volgen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *