Gemeente Leiden slordig met uitvoering van de Wet Openbaarheid van Bestuur

De gemeente Leiden heeft soms moeite met de naleving van de Wet Openbaarheid van Bestuur (kortweg Wob). Dat is de wet die regelt welke (afgeronde, meestal schriftelijke) stukken burgers mogen inzien als ze zich er bijvoorbeeld van willen vergewissen of de overheid zijn werk wel serieus neemt.

Soms doe ik een beroep op die wet. Dat werkt mijns inziens beter dan telefoneren of e-mailen met een of andere ambtenaar. Zo’n procedure verplicht de overheid trouwens ook goed naar de antwoorden te kijken voordat die worden verzonden, omdat die een juridische status (kunnen) hebben/krijgen. Het is ook een tamelijk simpele handeling: op de website van de gemeente kun je zo’n procedure in gang zetten.

Wobben – zoals dat in het jargon heet – was lange tijd heel populair bij vooral ook ontevreden mensen. Want als de gemeente niet op tijd reageerde, moest zij daarvoor per Wob-verzoek een vergoeding van enkele honderden euro’s betalen. Er waren mensen die – ook al om de gemeente dwars te zitten – tientallen Wob-procedures per maand deden, soms wat cryptisch opgeschreven in de hoop dat de gemeente er overheen zou lezen.

Die vergoeding is een paar jaar geleden geschrapt, maar ook de instelling van beroep indien de overheid niet reageert – niet binnen de wettelijke termijn – is moeilijker geworden. Voor mijn gevoel gaat Leiden, bepaalde afdelingen althans, sedertdien veel minder serieus om met Wob-verzoeken.

Enkele maanden geleden wilde ik weten hoe hoog het ziekteverzuim is bij de gemeente, vooral omdat ik van verschillende mensen hoorde dat er nogal wat ambtenaren thuis zitten met een burn-out.

Ik diende per email een verzoek in om die cijfers aan mij te verschaffen, maar na zes weken nog niks gehoord. Ik diende een klacht in, maar daar heb ik nooit meer wat over gehoord. Geen excuses, nada, nop.

Toch en beetje pissig hierover e-mailde ik burgemeester Lenferink (van verschillende ambtenaren had ik gehoord dat hij die Wob-verzoeken heel serieus neemt) over deze gang van zaken. Nog diezelfde dag kreeg ik een reactie dat ik binnen een week een reactie tegemoet kon zien.

En dat klopte: binnen de periode kreeg ik een keurig overzicht van het ziekteverzuim van ambtenaren over 2018. Meest opvallende ziekteverzuim in dat overzicht is dat op de griffie (o.m. de afdeling waar u paspoorten, rijbewijzen, e.d. haalt): 14,4 procent bedraagt, zeg maar een op de zeven mensen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *