Cocaïne-snuivers bij de gemeente Leiden?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er bij de afdeling verkeer van de gemeente Leiden flink cocaïne wordt gesnoven. Anders kan ik die waanzinnige en onverantwoordelijke verkeersmaatregelen in de binnenstad niet verklaren.

Ik vind dat voetgangers en fietsers willens en wetens in verwarring worden gebracht. En daarmee draagt de gemeente mede-verantwoordelijkheid voor eventuele ongelukken die ontstaan. Misschien moeten verkeersambtenaren eens een dagje meelopen in een revalidatiecentrum om vast te stellen hoe door kleine ongelukken (vaak door onduidelijke situaties) mensen invalide raken.

Geen rechten voor fietsers en voetgangers op het nieuwe verkeersplein nabij de Jan van Houtbrug. Nauwelijks opstelruimte op het midden van de weg. Prijsschieten voor te hard rijdende auto’s.

Bent u als fietser of voetganger, komende van de Lammenschansweg/Plantsoen, het verkeersgedrocht ter hoogte van de Jan van Houtbrug al eens overgestoken om richting Korevaarstraat te gaan? U bent volkomen rechteloos (want geen zebrapad, geen rijstroken voor fietsers). U moet daar of wachten tot de weg vrij (het is daar hartstikke druk) is of op het moment dat een automobilist u voorrang geeft. Die kans is niet groot want de rijbaan richting Hooigracht heeft meer van een snelweg waar het lekker gas geven is; geen enkele verkeersremmende maatregel.

De oversteekplek is ronduit gevaarlijk omdat je verkeer van links (stad in)– dat ook nog eens lekker gang kan maken (bij groen licht op de kruising Lammenschansweg/Zoeterwoudse Singel) – moeilijk ziet aankomen.

Bovendien is de opstelruimte midden op de weg (tussen de rijbanen) heel klein als je daar moet wachten op verkeer dat op de andere baan rijdt (stad uit). Het meest veilig is het als het verkeer vastloopt door bijvoorbeeld een afslaande bus (richting Jan van Houtkade of Korevaarstraat) of dat er en file ontstaat voor de verkeerslichten bij de Zoeterwoudse Singel.

Ik was altijd in de veronderstelling dat in Leiden vooral rekening werd gehouden met fietsers en voetgangers. Bij alle rotondes in Leiden hebben ze – terecht – voorrang (vergelijk dat maar eens met onze buurgemeenten). En hoeveel zebrapaden hebben we niet in de stad?

Dit gedrocht bij de Jan van Houtbrug – een soort uitgerekte rotonde met twee vrije (voorrangs)racebanen – is een absolute misstap: het is prijs schieten op voetgangers en fietsers. En als altijd zal de gemeente wel weer zo’n houding hebben van: we passen de situatie aan als dat nodig blijkt.

Ganzen

Die fantastische visie (sic) heeft de gemeente ook op de ganzen die op het wegdek zijn geschilderd bij de Molenwerf. ,,De symbolen geven aan waar voetgangers over kunnen steken, net als de kanalisatiestrepen die je op de centrumroute ziet”, aldus een woordvoerder van de gemeente Leiden in het Leidsch Dagblad van deze week. Het gaat dan om de Singelparkroute.

Ganzen op het wegdek bij Molenwerf. Foto Taco van der Eb/Leidsch Dagblad.

Wegbeheer is een serieuze aangelegenheid. Je brengt mensen niet in verwarring door beestjes op het wegdek te schilderen die de indruk kunnen wekken dat dat wellicht een zekere officiële status heeft; dat er een bedoeling achter zit, dat het een betekenis heeft. Bovendien is er, door toedoen van de gemeente Leiden, kans op onoplettendheid. Komt een toerist naar Leiden en vraagt: Waar moeten we oversteken om de Singelparkroute te kunnen vervolgen? Antwoord: U kunt het beste oversteken daar waar ganzen op de weg zijn geschilderd! De geschilderde beetjes leiden tenminste – vooral kinderen! – de aandacht af bij het oversteken.

En gemeente Leiden, wat dacht u ervan als ik binnenkort een route – met vanaf het centraal station op het wegdek geschilderde olifanten – ga uitzetten voor een feestje in het Van der Werfpark? Gewoon een lunch in het park met wat vrienden die de weg niet goed kennen in de stad? Mag zeker en vast niet. Want natuurlijk mag alleen de gemeente Leiden onverantwoord kliederen op de weg! Wat is experimenteren toch leuk! Zeker als je er bij snuift.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *