Bij verzekeraar ONVZ verdwijnen rekeningen uit het computersysteem!
Declareren bij je ziektekostenverzekeraar is tegenwoordig makkelijk. Je scant bijvoorbeeld je rekeningen in en stuurt die digitaal via je persoonlijk domein (voor mij is dat dus: ‘Mijn ONVZ’, inloggen via IDIN met je bankrekeningnummer) digitaal weg. Probleem is dat je – althans bij ONVZ – geen bevestiging krijgt wat, waarvoor en hoeveel je hebt gedeclareerd. Bewaar dus altijd rekeningen!
Je kunt wel op je persoonlijke site (Mijn ONVZ) zien wat je hebt gedeclareerd en wat door de ziektekostenverzekeraar is betaald. Maar het afgelopen jaar zijn herhaaldelijk rekeningen verdwenen. Mijn indruk is dat dat gebeurt als de verzekeraar ‘moeite’ heeft met de rekeningen, in zekere zin een beetje obstructie pleegt.
Zo werd ik begin deze maand onlangs flink ziek in Madrid, een maag-/darminfectie die leidde tot zeer hoge koorts: 42,6 graden. Dus Spaanse huisarts op bezoek in het hotel die mij een sterk antibioticum (1 gram!) voorschreef. Kosten 200 euro, contant te voldoen.
De rekening diende ik 7 december in. Omdat niet binnen de beloofde 5 werkdagen werd betaald, controleerde ik een en ander twee weken later op ‘Mijn ONVZ’. De rekening was nog in behandeling. Een paar dagen later nog eens gekeken en toen was de rekening ineens verdwenen, maar ook nog niet betaald.
Vervolgens telefonisch gereclameerd. Wat een theater is dat. Eerst suggereerde de medewerker van ONVZ dat wellicht een computerstoring daarvan de oorzaak was. Omdat ik zei dat ik dat een lulverhaal vond (een rare, kennelijk heel selectieve computerstoring die één rekening doet verdwijnen die nog moet worden vergoed – gelooft u het?), kwam er al gauw een ander verhaal op de proppen: er was vertraging omdat het hier een incident in het buitenland (Spanje) betrof. Waarom krijg ik daar dan geen bericht van? De medewerker kon het mij niet vertellen. Maar even later vond hij toch de rekening en ik krijg binnenkort alsnog bericht.
Na schriftelijke reclamatie vlak voor Kerst kwam het verlossende antwoord. De rekening wordt vergoed en ineens vond ik ‘m ook weer terug op ‘MijnONVZ’. Wat een wonder toch!
Eerder dit jaar vergoedde ONVZ niet mijn fysiotherapie – ook die ingediende rekeningen verdwenen uit het systeem – omdat zij het niet eens was met het tarief van mijn fysiotherapeut. Ik heb nota bene een restitutieverzekering (vrije keuze!) met een buitenlanddekking. Overigens is ook deze kwestie later – na veel correspondentie en ergernis – weer gecorrigeerd.
Sinds dit jaar heb ik een nieuwe verzekeraar, Ohra, een echte restitutieverzekeraar.
Eén jaar na dato maak ik hetzelfde mee. Op 3 januari tandartsdeclaratie ingediend. Er wordt beloofd een en ander binnen 5 dagen af te handelen. Maar na 2 weken nog steeds in behandeling. En vanochtend was bij ONVZ zelfs de hele nota verdwenen. Staat ook niet onder afgehandeld of betaalde declaraties. Gebeld, maar volgens ONVZ zeggenze niets ontvangen te hebben. Na wat tegengas heeft de medewerker toch wat gevonden. En ik krijg binnenkort bericht. Dat hoop ik dan maar. Weinig vertrouwen in ONVZ op deze manier… Anders ook maar schriftelijk reclameren.