AH houdt niet van Boursin en klantgerichtheid

Het is bij ons zo’n beetje gebruik dat we eens per maand een gerecht eten waarin Boursin is verwerkt, een smaaakmakend uniek kruidenkaasje, echt met geen ander te vergelijken. Al meer dan twintig jaar – zolang ik in de binnenstad woon – koop ik Boursin bij Albert Heijn aan de Hooigracht. Tot deze zomer, want ineens verkoopt ‘mijn’ supermarkt het niet meer.

Bij Albert Heijn gaat dat zo ongeveer altijd op dezelfde manier. Je begrijpt best dat een product een keer niet voorradig is, maar als je twee of drie keer hebt misgegrepen, vraag je wat er aan de hand is. En het vaste antwoord is: ‘Sorry meneer, helaas niet leverbaar’. Als klant weet je dan – omdat je verder in de hele stad, bij elke kaasboer en elke supermarkt Boursin kunt krijgen – dat meneer Heijn aan het onderhandelen is over de prijs. Zolang die prijsstrijd duurt, blijft de aanduiding ‘Boursin’ in de koelvitrine aanwezig, maar het vak blijft leeg.

Enfin, na maanden was dus ook het ‘etiket’ uit de vitrine verdwenen, en dan weet je dat de partijen er niet zijn uitgekomen. AH heeft niet gewonnen, weigert te zwichten voor Boursin, en weigert het voortaan dus te verkopen. Het advies van AH is nu om in plaats daarvan Paturain te kopen, een vettig kaasje met heel weinig karakter. Wat een grap is dat.

Ik stoor mij aan dit gedrag van AH. Gelukkig is het overal in de stad te verkrijgen, en koop ik daar nu ook andere producten. Ja, het is wat om lopen, maar het gaat om die heerlijke smaak van Boursin die ik niet wil missen. Hoe slim is dat gedrag van AH nou eigenlijk commercieel gezien? En waar staat de kwaliteit van service/klantgerichtheid van deze megasuper nou eigenlijk voor? Meneer Heijn leg het me eens uit!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *